MM Ultralang (24.10.2020)
Tid: 91:15
Gj.sn. HR: 153
Maksimum HR: 181
Tok en langtur til Moss for å delta i det «obligatoriske» MM Ultralang. Spent på hvordan kroppen ville ta dobbel lengde av de få løpene jeg hadde deltatt i før i høst. Tempoet hadde ikke vært så verst, både ved OK Øst (Eksismoa) 15/9 og Geoform (Sognsvann øst) 3/10. Spent også på valget jeg hadde tatt mht. til sko. Det var varslet om mye asfalt og grus på forhånd, men «knottepigg» viste seg å være lurt, da det ble mye klatring i høstsleipe skrenter. Føttene tok det pent, da akillessene var forsøkt beskyttet med gel-pads under hælene.
Spent ble jeg også på om min gamle tilårskomne trofaste Emit-brikke ville fungere, da den ikke blinket helt som den skulle ved «nullinga» rett før start. Men slik har det vært før også, uten at det hadde betydd noe.

Farten blir jo aldri mer som i «gamle dager» og jeg havnet fort midt i rekka inn mot 1.post. Dette påvirket valget ut fra posten. Det var kø opp mot stien i øst og jeg hoppet ned muren mot Hallen i vest for å ikke tape unødvendig tid. Herfra gikk det ganske bra fram tom. 4.post.
Det viste seg senere at «trackinga» på klokka hadde stoppet, da jeg «rausa» ned ura ut på stien i sydenden på skrentrekka ut fra 4.post. Dette oppdaget jeg i det siste stidelet rett før 10.post. Veivalget i denne delen av løypa er i ettertid forsøkt rekonstruert i QuickRoute.
Det lysegrønne inn mot 5.posten var slett ikke så påfallende som jeg hadde forventet meg og jeg glemte helt kompasset i forfjamselsen i dette «åpne» området. Tok meg inn på stien og «rasteplassen» i øst mot vannet i Nedre Vansjø. Stoppet aldri opp og tapte vel bare 35-45sek på dette. Ser i ettertid at den stien jeg tok meg inn på, kunne vært brukt på hele strekket, - men det er lett å si nå!
Herfra og fram til nordsida av «Carl Sibberns» og innløpinga før 15.post, gikk det meste slik jeg kunne forvente meg. Valgte(?) her å gå helt rundt på nordsiden av den «høye» kollen inn mot posten. 15sek tapt?

På den neste kilometeren/to strekka inn på del 2 av løypa, gikk det så «tenna skrangla». Nedover mot 16.post (1.post del 2) vurderte jeg vegvalget til høyre på turvegen om Lauersbakke til 2.post (17.post), men valgte å ta gate/gangvei rundt til venstre. I oksygenmangel ned Peer Gynts vei, så jeg et par dra inn Mor Åses vei og jeg ble «revet med». Veldig fin inngang til posten, så jeg tapte vel ikke så mye på dette.
Til 3.posten fikk jeg ikke «tak på» stiene. Hadde vært her flere ganger på sprint-løp/-treninger for år tilbake, men fant nå ikke stien østover i lia mot posten og ble løpende ovenfor i kratt og over vindfall. Gikk rett i posten, men tapte nok så mye som 50-60sek på dette allikevel. Da jeg løp med nesa i kartet, la jeg ikke merke til at hele gymsalen på Grindvoll var fjernet og skjønner nå hvorfor utgangspunktet for stiene ikke stemte med husken. Skummelt å tro du er litt kjent…!
Bortover mot 4.posten, skled jeg litt ut til venstre og havnet i søkket litt for langt NØ for posten. Trodde jeg var enda litt lengre nord og dro sydover opp på kollen. Skjønte hvor jeg var og slapp meg ned igjen mot søkket og havnet rett i postflagget. Tapte vel også nå ca. 1 min. På postbeskrivelsen burde det vel her ha stått en pil for hvilken detalj, pekende mot SØ, og ikke tegnet for midtre, da det jo her var "mange" søkk i ringen.
I skogen rundt dette lille søket, hadde det etter hvert samlet seg noen løpere og farten østover åsen forbi kraftgaten og ned i lia ble nok litt stor. Da vi kom til den andre stien, skjønte jeg ikke hvor langt syd vi egentlig var og ble med videre. Så etter hvert på utsikten at vi måtte lengre nord. Framdriften blei litt nølende, da jeg var alene om å mene dette. De mente vi var for langt og i hvert fall for langt ned. Jeg holdt på mitt og fant 5.posten først og de andre kom diltende etter. Det var nok ca. 1 min. tidstap også her.
Dro rundt «kanalen» om veien til væskepost, for ikke å bruke tid og «varme» på å forsøke krysse rett over.
På den forrige sommerfuglen ved Gjerrebogen, fortalte jeg Bjørn Axel at jeg «alltid» på Blodslitet tapte tid på å starte feil veg på en av «vingene» i sommerfuglen. Allikevel klarte jeg også nå å gjøre dette! Fra post 7 og ut på den nordre vingen, klarte jeg å løpe innom 9. først. Oppdaget dette først inn i postflagget på 8.post, da jeg så at et par løpere hadde «rar» kurs ut til høyre for meg. Da var det jo bare å løpe til 9.post en gang til. Tapte vel ikke mer enn drøye minuttet her heller, da det jo var flatt og fint. Tilbake til 10.post løp jeg en litt større bue og fikk da et helt vegetasjonsfritt strøkent terreng. Post 11 var lettere en fryktet, mens terrenget i den «hvite» skogen mellom den gamle kraftgata og skrentene mot Vålerveien, var mye mer kupert en jeg tolket ut fra kartet og nølte litt mye inn mot 12.posten.
Fra sommerfuglen og mot 14.post, begynte jeg å bli skikkelig sliten. Krampa hadde begynt å murre i låra og da jeg kom langs den diagonale grøfta og skulle hoppe ut på traktorveien, hugde det i og jeg fikk en skikkelig «sykkelvelt». Har fortsatt vondt i skuldra snart to uker etterpå. Litt forfjamsa tok jeg bare til høyre nede på flata ved den grønne myra og ble stående å klø meg oppe på en kolle uten post. Etter hvert tok jeg en sjekk på postbeskrivelsen og fant ut at det var en kolle til inne i det grønne. Med kun 20sek kløing ble det ikke sår og jeg kunne løpe videre.
Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at siste post var målpost og stoppet klokka her. Luntet i lett jogg ned mot klubbhuset og oppdaget den virkelige målposten… 1:31:15 + 12-15 sek sløving ned til mål, ville ha gitt en anvendt tid på ca.91:30, men akk, min kjære grønne følgesvenn gjennom 20år hadde avgått ved døden. Det var bare litt «ralling» med noen nuller og totall.
Hvis da ikke løpsleder skulle finne bruksanvisningen, vil det i historiebøkene ikke stå Mossemester H60-69 2020 – men DSQ…
Hadde også før løpet et lite håp om bestetid i 8km’eren og det hadde jeg jo også fått – selv med tidstapet på 5-5½min.
Vis kommentarer (0)

MM Ultralang (24.10.2020) MM Ultralang (24.10.2020)